Xbox Series S Overzicht – Alles wat je moet weten over de kleinere ‘next-gen’ Xbox

Deel het met vrienden

De Xbox Series S is onthuld, en er is ook een handige video met dank aan Xbox’s eigen YouTube-kanaal met alles wat we moeten weten over de Series S, de functieset en met name het verschil met de Xbox Series X.

Xbox Series S: fysieke verschillen

null

null

Volgens Microsoft is de Series S fysiek veel kleiner dan de Series X, namelijk 60%. In feite is het fysiek de kleinste console die ooit door Microsoft is gemaakt. Toch is het 40% zo groot als de Series X en heeft het een meer conventioneel ontwerp in vergelijking met de meer “blokkerige” afmetingen van de Series X.

Het lijkt meer op de Xbox One S, zijn voorganger in dat opzicht. Het grootste verschil is natuurlijk de afwezigheid van een Blu-Ray-drive, die veel bijdraagt aan het verkleinen van de afmetingen van de Series S.

De Series S wordt getoond in “Robot White”, met de nieuwe verbeterde Xbox Wireless Controller.

Xbox Series S – Nog steeds een technisch wonder

null

null

De Xbox Series S is €200 goedkoper dan de Series X, dus het moet ergens op bezuinigen. Dat doet het, maar Microsoft heeft geen wijzigingen aangebracht in de door AMD ontworpen Zen 2 CPU.

De Series S beoogt om 1440p gaming te leveren met een consistente 120fps voor alle titels die zijn gemaakt voor de volgende generatie Xbox-consoles, en het heeft een minder krachtige Radeon RDNA 2 GPU met minder RAM dan de Series X.

Het zal echter een op hardware gebaseerde resolutieverhogen hebben naar 4K op elke beeldschermhardware.

De Series S zal ook beschikken over op hardware gebaseerde Ray Tracing, wat de sleutel zal zijn voor het leveren van een nauwkeurigere grafische ervaring ten opzichte van de huidige generatie Xbox- en PlayStation-consoles.

Met een dergelijke configuratie is Microsoft van plan ontwikkelaars in de eerste plaats 4K-titels voor de Series X te laten ontwikkelen en vervolgens de weergaveresolutie voor de Series S te verlagen, terwijl de vergelijkbare I / O-prestaties van de twee ervoor zorgen dat de kleinere console het spel net zo goed kan verwerken.

null

null

Microsoft heeft ook een 512GB NVMe SSD geleverd in de Series S, half zo groot als de Series X.

Het zal aangepaste hardware hebben, genaamd “Xbox Velocity Architecture”, die naar verluidt erg nuttig zal zijn voor gebruikers om te genieten van enorm verbeterde game-laadtijden.

Daarnaast is er een optie om ‘on-the-fly’ tussen games te wisselen zonder ze opnieuw op te starten, ook wel “Quick Resume” genoemd.

Met Sampler Feedback Streaming kan de Xbox Series S data alleen op zichtbare gebieden worden geladen, waardoor games hun manieren voor het renderen van texturen kunnen verfijnen.

Deze functies in combinatie met elkaar zorgen voor een veel beter gebruik van de middelen aan boord van de Series S.

 

Waar zal de volgende generatie ons naartoe brengen?

Nu de focus op hogere en meer consistente framerates steeds duidelijker wordt, richten gameconsoles zich minder op het de schermresolutie, maar meer op hoe ze het aantal frames kunnen verhogen.

In de middenfase van de vorige generatie begon deze verandering langzaam op te komen.

De Xbox Series S, met zijn duidelijke nadruk op 1440p 120 FPS, meer dan op 4K, is een goed voorbeeld van het vertrouwen van Microsoft in die strategie.

Het is een zeer gewaardeerd idee, omdat we nu kunnen zien dat consoles in rap tempo eindelijk het territorium van de pc betreden qua gaming.

Ter illustratie: de multiplayer van Halo Infinite draait op 120 FPS, terwijl Assassin’s Creed Valhalla op 4K 60 FPS draait.

Naast hoge framerates krijgt Ray Tracing ook een boost. AMD’s GPU’s in zowel de PS5 als de Xbox Series S en X hebben er ondersteuning voor, en het lijkt de algemene richting te zijn die beide giganten gaan volgen, terwijl ze ook vechten tegen NVIDIA op de pc-markt om Ray Tracing naar de massa te brengen op een veel goedkopere prijs, vooral met de €299 Xbox Series S.

Over het algemeen is de Xbox Series S een redelijk betaalbare en aantrekkelijke keuze voor elke nieuwe consolegamer. Een console zonder schijf is misschien niet geschikt voor mensen met oudere gameschijven, maar voor elke nieuwe gamer die geen 4K-graphics nodig heeft, lijkt het een veelbelovend product en een bewijs van hoe ver deze nieuwe ervaring van gaming is gekomen.

Samenvatting
Titel van het artikel
Xbox Series S Overzicht - Alles wat je moet weten over de kleinere 'next-gen' Xbox
Beschrijving
Alle informatie die je moet weten over de xbox series s
Auteur

Deel het met vrienden

admin Auteur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.