Ook Youtube introduceert binnenkort een nieuwe korte videomaker genaamd YouTube Shorts, waarvan het bedrijf hoopt dat het wat aandacht van TikTok zal afleiden. Instagram ging hen eerst voor met ‘Reels’.
Berichten van YouTube’s tool voor het maken van korte video’s kwamen enkele maanden geleden uit, maar nu lanceert het bedrijf een vroege bètaversie die begint in India. Net als bij TikTok, laat Shorts mensen video’s van 15 seconden maken die op muziek kunnen worden gezet. Muziek is beschikbaar via een “in-product muziekkiezer”, liet een woordvoerder van Youtube weten.
De kiezer “heeft momenteel 100.000 nummers en we werken samen met muziekartiesten, labels en uitgevers om meer van hun inhoud beschikbaar te maken om onze catalogus verder uit te breiden.”
Deze video’s verschijnen op de homepagina in een rij gewijd aan Shorts, zo maakte het bedrijf vandaag in een blogpost bekend.
YouTube gaat proberen zo veel mogelijk mensen de nieuwe functie Shorts te laten gebruiken, en dat omvat ook nieuwe “create” -pictogrammen die prominent in de app zullen verschijnen.
Het “create” -pictogram werd uitgerold met de Shorts-bèta op Android, met plannen om het pictogram binnenkort naar iOS-apparaten te brengen. Er is momenteel geen schatting voor wanneer korte video’s in andere landen, waaronder de Nederland, kunnen verschijnen, aldus de YouTube-woordvoerder.
Een van de factoren die de aankondigingspost van YouTube voor videomakers probeert te benadrukken, is de mogelijkheid die YouTube biedt.
De site heeft meer dan 2 miljard maandelijkse gebruikers en merkt op: “we willen de volgende generatie mobiele videomakers in staat stellen om met Shorts ook een community op YouTube te laten groeien.”
“We hebben eigenlijk verhalen op YouTube geïntroduceerd en we hebben echt gezien dat onze videomakers zich echt met de verhalen bezighielden,” vertelde CEO Susan Wojcicki aan NBC News ‘Dylan Byers in een aflevering van zijn podcast.
“Dat zou een voorbeeld zijn van inhoud met een heel korte vorm. We zullen dus zeker blijven innoveren in alle verschillende formats, inclusief echt korte video. ”
Het team van Instagram leek vergelijkbare doelen voor ogen te hebben met zijn TikTok-kloon, Reels, maar de onmiddellijke reactie op de functie was niet super positief.
Anekdotisch gezien zijn veel van de video’s die in Reels verschijnen (van influencers en merken die geen partner zijn) rechtstreeks heruploads van andere TikTok-video’s.
Maar, Instagram was nooit hét eerste platform voor video-entertainment; dat is YouTube.
Gezien het feit dat mensen al naar YouTube komen voor korte video-entertainment, hoopt het bedrijf dat Shorts een andere manier zal zijn om mensen langer op de site te houden en zowel bestaande als nieuwe videomakers ertoe aan te zetten door te gaan met uploaden.
Youtube zal de functie voor het eerst in India lanceren.